Niezbędnik Rodzica
ORGANIZACJA ŻYWIENIA
Grupy |
Posiłki |
||
Śniadanie |
Obiad |
Podwieczorek |
|
Gr. II ; III (trzylatki) sala |
g. 8.50 |
g. 12.00 |
g. 14.30 |
Gr. I, IV, V (czterolatki) sala |
g. 8.50 |
g. 12.00 |
g. 14.30 |
Gr. VI, VII, VIII (pięciolatki) stołówka |
g. 9.20 |
g. 12.40 |
g. 15.00 |
Gr. IX, X, XI (sześciolatki)stołówka |
g. 8.50 |
g. 12.00 |
g. 14:30 |
ZASADY ŻYWIENIA
Zasady żywienia dzieci w Przedszkolu nr 352
DRODZY RODZICE, OPIEKUNOWIE, Interesuje Was: Kto przygotowuje i kontroluje jadłospis?
Za żywienie dziecka w Przedszkolu Nr 352 odpowiedzialna jest Intendent – Pani Ewa, która zajmuje się prawidłowym komponowaniem posiłków dla dzieci. Jadłospisy układa zgodnie z zaleceniami dietetyków. O ich przestrzeganie w przedszkolach i szkołach dba Państwowa Inspekcja Sanitarna (sanepid), która przeprowadza kontrole oceniające m.in. przedszkolne i szkolne jadłospisy. Pani Ewa bierze udział w projekcie WIEM CO JEM zorganizowanym dla dzieci przedszkola i szkoły. ŻYWIMY DZIECI PRZEDSZKOLA NR 352 ORAZ UCZNIÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 318. Jadłospis sprawdza dyrektor Przedszkola nr 352 do każdego 20 dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc korzystania z posiłków. Intendent przedstawia jadłospisy na cały miesiąc.Jadłospis wywieszamy na stołówce, , w holu głównym przedszkola i na stronie internetowej przedszkola, przekazujemy szkole, bo tam wyliczamy inną gramaturę. Dodatkowo do jadłospisu zamieszczamy alergeny i numery alergenów. Jadłospisy dietetyczne ustala z rodzicem Intendent indywidualnie, tak aby rodzic nie bał się, że nasz wychowanek nic nie zje.
Zastanawiacie się: Jaka jest kaloryczność i wartość posiłków w przedszkolu
Intendent dba o kaloryczność posiłków, a sanepid ocenia wartość energetyczną obiadowej porcji. Według zalecanych norm całodzienna wartość energetyczna powinna wynosić ok. 1200-1700 kcal i choć wartość ta może się wydawać zbyt duża, trzeba pamiętać, że dziecko nie jest zmuszane, a jedynie zachęcane do zjedzenia całego posiłku.
Sanepid sprawdza również, czy dziecko otrzymuje odpowiednią ilość składników odżywczych (m.in. białka, witamin i składników mineralnych). Jeśli zauważy jakiekolwiek nieprawidłowości, wydaje przedszkolu odpowiednie zalecenia.
Pytacie często: Czy dzieci mogą przynosić do przedszkola jedzenie z domu? Co w sytuacji, gdy dziecko ma dietę?
Na okres przedszkolny przypada dość trudny czas, w którym u dzieci pojawia się tendencja do neofobii, tj. brak zainteresowania nowymi produktami i niechęć do ich próbowania i jedzenia. Jeżeli więc w pierwszym okresie życia rodzic lub opiekun nie wykorzystał odpowiednio tego czasu, w kolejnych latach wprowadzanie zdrowych nawyków żywieniowych może okazać się bardzo trudne, dlatego ułatwcie nam zadanie. Przedszkole bierze odpowiedzialność za zbiorowe żywienie. Dzieci nie powinny przynosić własnych posiłków ze względu na stosowanie regularności posiłków, względów HACCAP- u oraz zazdrości kolegów chętnych spożyć to co ktoś przyniesie. Jest nas ponad 325 w przedszkolu. Nie damy rady sporządzić próbek i zastosować się do wymagań żywieniowych. Nasz Intendent pomoże Wam w ustalaniu diety jeśli Wasza pociecha ma wskazania do zastosowania indywidualnej diety (pamiętajcie o złożeniu WNIOSKU do dyrektora – w pliku do pobrania)
Zasady żywienia w przedszkolu. To podstawowe zasady komponowania przedszkolnego jadłospisu:
Każdego dnia w diecie dziecka muszą znajdować się produkty z 5 grup tj.: produkty zbożowe; mleko i produkty mleczne; mięso, drób, wysoko gatunkowe wędliny, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych; warzywa i owoce; tłuszcze.
W przedszkolnych posiłkach przeważać muszą pokarmy zmuszające cały aparat mowy do wysiłku (np. do nagryzania, rozdrabniania i przeżuwania), aby uniknąć kłopotów z wymową, a co za tym idzie z komunikacją interspołeczną i osiągnięciem gotowości do czytania.
Przedszkolne menu uwzględnia bieżącą porę roku i wykorzystuje owoce i warzywa sezonowe. Zimą częściej stosujemy po mrożonki, ale też sięgamy po owoce dostępne na rynku (np. z giełdy warzyw i owoców),
Organizujemy również szwedzki stół – dzieci same komponują śniadania.
Według danych Światowej Organizacji Zdrowia zalecenia ilościowe dotyczące spożycia warzyw i owoców spełnia jedynie 15 proc. dzieci. Polska zajmuje przedostatnie miejsce wśród krajów unijnych pod względem ilości warzyw i owoców przypadających na jednego mieszkańca. Zalecane spożycie tych produktów przez dzieci w wieku przedszkolnym wynosi 500 g dziennie (bez ziemniaków), z czego warzywa powinny stanowić większą część. W praktyce oznacza to, że warzywa i owoce powinny znaleźć się w każdym posiłku w ciągu dnia.Promujemy picie wody jako napoju naturalnego i niezawierającego kalorii (w każdej sali jest dostępna).
To jest ważne, wierzymy w Was
Największe znaczenie w kształtowaniu zachowań żywieniowych malucha mają rodzice i rodzina. Odbywa się to bezpośrednio – poprzez podawanie dziecku określonych potraw, a także pośrednio – poprzez kształtowanie postawy wobec jedzenia. Wpływ na wybór rodziców ma z kolei ich wiedza żywieniowa. Istotne jest dawanie dobrego przykładu. Jeżeli rodzic sam nie lubi warzyw i nigdy nie je ich do obiadu, raczej nie powinien się dziwić, że jego pociecha zachowuje się w ten sam sposób. Dziecko obserwuje nas dorosłych i naśladuje. Istotnym czynnikiem jest ponadto wspólne spożywanie posiłków. Badania dowodzą, że dzieci jadające obiady z całą rodziną spożywały średnio więcej warzyw, owoców, błonnika i mikroelementów, a mniej żywności smażonej i słodzonych napojów. Przekazywanie prawidłowych nawyków żywieniowych może odbywać się także dzięki zaangażowaniu dziecka w przygotowywanie posiłków i ich planowanie. Nawet najmłodsze dzieci mogą wykonywać proste czynności w kuchni, takie jak mieszanie, dodawanie, ścieranie miękkich produktów na tarce czy miksowanie. Pokazanie maluchom, że jedzenie czy jego przygotowywanie może być dobrą zabawą, będzie stanowiło kolejny element w ich edukacji żywieniowej.
WYKAZ TELEFONÓW W PRZEDSZKOLU NR 352 W WARSZAWIE
WYKAZ TELEFONÓW WEWNĘTRZNYCH W P352 |
w. 100 – KANCELARIA |
w. 101 GR I |
w. 102 GR II |
w. 103 GR III |
w. 104 GR : IV,V |
w. 105 GR : IX, X, XI |
w. 106 GR : VI, VII, VIII |
w. 108 LOGOPEDA |
w. 109 PSYCHOLOG |
w. 111 WICEDYREKTOR |
w. 114 INTENDENT |
w. 115 KIEROWNIK GOSPODARCZY |